-->

5 Gambar Chinese New Year - Festivity


Setiap tahun Cina mempunyai tanda haiwan mengikut zodiak Cina. Rakyat Cina secara tradisinya percaya bahawa setiap tahun akan bermula dan berakhir pada Tahun Baru Cina. Pada 1 Januari. 2018 adalah tahun Anjing, dan 5 Februari 2019 akan bermula tahun babi.


Setiap jalan raya bangunan, dan rumah di mana Chinese New Year-Festivity disambut dengan dihiasi warna merah. Merah adalah warna utama untuk perayaan ini , kerana warna merah itu dipercayai warna yang menggembirakan.

Kebanyakan hiasan awam di seluruh dunia akan dilakukan sebulan sebelum tahun baru cina, tetapi hiasan rumah secara tradisinya dilakukan pada Malam Tahun Baru Cina.



Tahun Baru Cina adalah masa untuk bersama keluarga. masyarakat cina dijangka berada di rumah untuk menyambut perayaan dengan keluarga mereka. Makan malam pada malam Tahun Baru cina dipanggil 'makan malam perjumpaan', dan dipercayai menjadi hidangan paling penting pada tahun ini.



Dalam budaya Cina tradisional, mercun pada mulanya digunakan untuk menakutkan roh jahat.

Kisah pada zaman dahulu ada seorang monster bernama Nian akan keluar untuk makan penduduk kampung dan memusnahkan rumah mereka pada setiap Malam Tahun Baru. Penduduk kampung mendapati bahawa membakar buluh kering untuk menghasilkan bunyi letupan akan membuat raksasa tersebut takut. Sejak itu, ia menjadi tradisi pada Tahun Baru Cina.


Hadiah Tahun Baru yang perkara biasa, dan kebiasaannya mereka akan menggunakan sampul yang berwarna merah. Sampul merah yang berisi duit dipercayai membawa nasib baik kepada pemberi dan penerima. Hadiah tahun baru cina ini dikenali sebagai ampou.

Cancel

Terima Kasih atas comment anda