-->

Perompak Paling Hebat Di Dunia RM142 Juta Tunai Dicuri

 



Cerita tentang pencurian besar-besaran di GardaWorld di Los Angeles memang mencuit perhatian. Pencuri bertuah ini berjaya bawa lari $30 juta atau RM142 Juta tanpa kantoi! Perompak paling hebat di dunia. Jom baca sepenuhnya...

 



Kejadian pencurian besar-besaran di pusat penyimpanan tunai GardaWorld di Sylmar, Los Angeles, telah mengejutkan ramai orang dengan curian sebanyak  $30 juta dollar, menjadikannya sejarah pencurian terbesar di Los Angeles. 


GardaWorld, sebuah syarikat keselamatan dari Kanada, menawarkan perkhidmatan penyimpanan dan pengangkutan tunai, memastikan wang pelanggan disimpan dengan selamat sehingga boleh digunakan. Walaupun tempat penyimpanan sebegini dijaga dengan ketat dengan pengawal, sistem penggera, dan pengawasan berteknologi tinggi, pencuri masih berjaya melaksanakan rancangan mereka tanpa dikesan sehingga sehari kemudian.


Pihak polis Los Angeles (LAPD) dan Biro Siasatan Persekutuan (FBI) sedang menyiasat pencurian GardaWorld yang berlaku, namun mereka masih cuba mencari bagaimana pencuri ini berjaya melakukannya. Dengan melintasi premis tanpa memicu sebarang penggera, membuka peti besi tanpa meninggalkan sebarang bekas, dan melarikan diri dengan puluhan juta dolar. Ia memerlukan persediaan, kemahiran, dan maklumat yang lengkap.


Menurut Randy Sutton, seorang bekas detektif polis yang berpengalaman dalam penyiasatan kes pencurian mewah, tindakan pencurian ini memerlukan penyelidikan dan pengetahuan yang mendalam mengenai penyelewengan sistem keselamatan dan pengawasan. Namun, sehingga kini, tiada siapa yang dapat mengetahui dengan pasti bagaimana pencuri tersebut dapat memasuki fasiliti GardaWorld tanpa sebarang pengesanan.


Laporan awal mendakwa bahawa pencuri mungkin masuk melalui bumbung, namun liputan seterusnya menyebut tentang penggalian di sisi bangunan. Keadaan semakin rumit apabila rakaman udara menunjukkan bahagian bangunan yang dipagar, tanpa kepastian sama ada kerosakan tersebut berlaku sebelum atau selepas kejadian pencurian berlaku.





Membawa lari $30 juta dalam tunai adalah satu cabaran. Berat $1 juta dalam dollar bernilai $100 adalah kira-kira 22 paun (10 kilogram), tetapi jika dalam pelbagai denominasi, berat itu boleh mencapai 250 paun (115 kilogram). Ini bermakna $30 juta itu  mempunyai berat 7,500 paun (3,400 kilogram), oleh itu, membawa keluar dari fasiliti tanpa menarik perhatian adalah sesuatu yang sangat mengagumkan.


Pakar percaya bahawa wang yang dicuri mungkin berasal dari perniagaan, dan bukan dari perbendaharaan, menjadikan usaha untuk menjejaki sumbernya menjadi sukar. Kes pencurian GardaWorld ini benar-benar menarik perhatian ramai, serta menimbulkan pelbagai soalan tanpa jawapan yang pasti di kalangan masyarakat dan pihak berkuasa.-sumber




Cancel

Terima Kasih atas comment anda