-->

3 Gambar Doktor Kongsi 6 Kisah Untuk Mengingatkan Kita Kematian



Seorang Doktor di Hospital di Shah Alam, Faiz Mashood telah memuatnaik pengalamannya di facebook beliau dalam menjalani kehidupan sebagai seorang doktor di hospital. Sebagai doktor pasti tidak lari dengan karena pesakit dan lebih menyedihkan ada yang melibatkan kematian mengejut tanpa kira usia.



Cerita ini telah dikongsikan sebanyak 34 ribu (share) di facebook, mungkin ada antara anda perna membaca mengenai cerita ini. Kematian itu pasti bagi semua benda hidup, namun kita tidak tahu bila dan di mana kita akan mati. Tak perlu kita takut dengan kematian, sebab ia pasti. Takut lah kita selepas mati.

Sesiapa yang takut pada mati bererti dia masih belum puas hidup atau dia belum bersedia untuk mati, sedangkan Islam mengajar kita yang dunia ini adalah sementara. Mungkin ramai yang dah lupa ajar Islam, maklumlah akhir zaman.


Mulai sekarang, ingat kan diri anda dengan kata-kata seperti ini "kalau lepas ini aku mati, apa amalan terkahir yang telah aku buat?" atau "kalau aku mati ini, bila terakhir aku solat, dan adakah solat itu yang terbaik aku buat?"

Doa lah semasa sujut ya Allah jauhkan aku dari api neraka, masukkan aku ke dalam syurga dan lindungilah aku dari azab kubur. Kalau korang nak lebih khusus dan dalil cari kat googel ye.

Jauh sudah melencong, back to tittle . Di bawah ini merupakan perkongsian beliau sepanjang kerjayanya sebagai Doktor. Malah beliau sendiri merasakan adakalanya apa yang berlaku adalah ‘suratan’ namun adakalanya ‘keajaiban.


Buat CPR 30 minit masih tak ada bunyai nadi, kematian.


“24 tahun sampai2 nadi da xde. Taktau sebab. Known case of asthma je. Buat cpr 30min still nadi takde. Announce de4th. Thats it. Kalau aku ditakdirkan m4ti umur 24tahun, aku taktau apa je jasa yang aku dah buat. Im not judging others, just talking about myself”.

Baby berusia 1 tahun mengalami sawan sejam tak berhenti-henti


"...... terpaksa intubate menakutkan kecederaan otak. Kalau lama sgt sawan otak kurang oksigen bole jadi c4cat / terganggu pembangunan. Saya tidak tahu apa yang berlaku kepada bayi ini. Saya harap bayi baik ".
Baby 5 tahun datang tak sedar, buat CPR 10 minit tapi….


"Bayi 5months lama tidak sedarkan diri. Pasukan paramedik sudah bermula 10 minit. Sejarah pengasuh bayi yang tercekik pada susu. Cpr 30 minit. Tiada tanda kehidupan. Annouced de4th. Anak sulung. Ibu bapa menangis dengan teruk. "
Hebatnya Allah, jantung dah berhenti berdenyut, Dia boleh datangkan kembali dalam 10 saat.


"Pakcik datang nadi 28 je. Sikit lagi nadi nak kosong. Nadi kosong means no heart beat. Normal range 60-100. Bagi treatment tiba2 nadi hilang. Pacik unconscious. Start cpr. 10saat cpr tiba2 terkejvt. Nadi dtg balik. Hebat Allah. Jantung da stop beating pun Dia boleh datangkan balik dalam 10saat je”.
Pakcik 60 tahun datang tak sedar diri, rupanya cuba bunuh diri


“Pacik 60tahun unconscious. Cpr ongoing. Cubaan untuk intubate x3 fail. Langsung tak nampak ruang untuk masuk ETT(endotracheal tube). Baru perasan kesan jerut di leher. Rupa nye pacik jerut leher untuk bvnuh diri”.
Remaja berusia 16 tahun mempunyai kecederaan otak yang serius, tetapi dia tidak mempunyai masa untuk pergi ke kakak Pulseless


“Adik 16tahun. Kawan bonceng motor. Adik terjatuh ke belakang kepala terh4ntuk jalan. Tak pakai helmet. Datang ke ED pupils dilated 4mm. Tanda dah ada brain injury yang agak serius. Ct brain memang ada intracranial bl3ed. Agak besar. Cerebral edema, otak nampak bengkak. Transfer ke hospital sg buloh untuk pembed4han otak emergency. Belum sempat ke ot adik pulseless (tiada bacaan nadi) di ED hosp sg buloh. Cpr 30mins. Asystole. Announced de4th”.


Nasihat beliau di facebook :

Kita ni muda2 terlalu nak enjoy. Konon hidup masih panjang. Padahal berapa ramai m4ti muda tanpa sebab. Dah m4ti its either 2 je tempat kita. Lepastu 24h kita sibuk dgn kerja la cari duit la famili la entertainment etc.
So try to make 24h meaningful. Solat jgn tinggal aurat jaga maafkan semua org jgn panjang2kan gadvh buang ego .

Benda ni semua no use. Menyusahkan kehidupan kita lepas m4ti je. Kalau 24h sibuk kerja niatkan kerja kita tu lillahitaala nak tolong org nak tolong famili or apa2 niat yg baik. Berapa ramai pergi balik kerja tanpa apa2 niat so kerja hanya dtgkan gaji takdtgkan pahala. Gaji habis kejap je. Pahala tu je yg kita bole buat bekalan.

Cancel

Terima Kasih atas comment anda