-->

8 Gambar Inspirasi Mengenai Produk Nike



Industri pakaian dari seluruh dunia semakin banyak dan antara industri pakaian sukan paling popular ialah NIKE. Kehadiran Nike dalam industri pakaian sedunia semakin mencabar, ini kerana Nike berjaya menjadi penaja beberapa kelab sukan di peringkat dunia. Bukan itu sahaja, Nike juga dikatakan telah berjaya menjadi peranti sokongan sukan di seluruh dunia.


Untuk pengetahuan anda Syarikat Nike kini cuba berkerja keras untuk membangunkan jenama terbaru mereka yang dikenali sebagai kasut siri Air Max. 

Salah satu daripada orang yang paling berwibawa dalam syarikat Nike ini adalah Phil Knight yang pengasas jenama Nike. Kejayaan syarikat Nike di seluruh dunia sekarang menjadikan Phil salah satu daripada orang terkaya di Amerika syarikat.


Penubuhan jenama Nike pada asalnya bukanlah dari Phil Knight tetapi sebenarnya dari rakannya yang bekerja sebagai jurulatih di Freshman Football di Stanford University, yang dikenali sebagai Bill Bowerman


Salah satu perkara yang menarik dari pengasas jenama Nike ini ialah pengasasnya mempunyai kepakaran yang berbeza dan masing-masing mempunyai keupayaan tersendiri. Seperti Phil Knight mahir dalam bidang perniagaan manakala Bill Bowerman pula memahami pasaran sasaran dalm sektor sukan. Hasil kerjasama kedua-duanya menjadikan perniagaan Nike ini semakin baik dalam mengawal pasaran dunia.



Nama awal syarikat atau jenama Nike bukan Nike seperti yang kita ketahui sekarang, tetapi Blue Ribbon Sport. Tujuan mereka untuk menubuhkan perniagaan kasut sukan ini adalah bagi menyajikan kasut sukan yang berkualiti baik tetapi masih menawarkan harga yang lebih murah daripada kasut yang berada di pasaran sekarang.

Pada mulanya pasaran kasut sukan dunia telah dikuasai oleh jenama Jerman. Walaupun kasut sukan mereka mempunyai kualiti yang baik, tetapi harganya cukup tinggi pada masa itu sehinggakan tidak ramai yang dapat membeli kasut sukan produk tersebut.

Untuk mengatasi masalah tersebut, Bill mengimport kasut sukan dari Jepun di mana beliau sedang bekerjasama dengan Onitsuke Tiger (Asics) Jepun untuk membentangkan kasut sukan yang berkualiti tetapi pada harga yang berpatutan.



Kelahiran nama baru Nike agak unik. Jess adalah salah seorang pengasas Nike yang mempunyai impian untuk menukar nama Blue Ribbon Sport ke Nike dan menyampaikan logo ringkas  mereka dengan slogan "Just Do It".

Nama Nike pada masa itu berjaya melonjak naik selepas mereka menghasilkan kasut khas yang digunakan oleh atlet Olimpik Olimpik AS di Eunege, Oregon. Kasut tersebut dikenali sebagai "Moon Shoes" yang berjaya menarik minat dari atlet kepada orang ramai.  Dan dari sinilah jenama Nike loncat naik dan tidak kurang daripada 3 tahun jenama Nike mampu menguasai pasaran di Amerika sebanyak 50% di masa itu.


Nike juga pada masa itu cuba memperluaskan sayapnya dengan memperkenalkan jenama ini di beberapa buah negara di Asia dan Eropah. Perkembangan ini menjadi nyata dan meletakkan jenama Nike menjadi jenama kasut yang sangat berjaya pada waktunya.


Pengilangan kasut asal Nike mengalami kegagalan di Amerika Syarikat sehingga mereka terpaksa berpindah ke Asia.  Pendekatan jenama Nike di Asia bermula di Korea Selatan dan Taiwan pada tahun 1972 kerana buruh yang berada di sana sangat murah. Nike akhirnya melangkah lebih jauh kehadapan. Tetapi sayangnya pemiliki kilang Nike telah dikontrak oleh pengeluar tempatan di Korea dan Taiwan.


Oleh sebab itu, Nike akhirnya berpindah di China pada tahun 1980an dan bekerjasama dengan sebuah syarikat milik kerajaan. Tetapi malangnya langkah besar ini telah membawa bencana apabila Nike memindahkan pengeluarannya kembali ke Taiwan kerana kos buruh di China sangat mahal.



Pada akhir 1980-an terdapat pergolakan oleh pekerja yang menyebabkan peningkatan kadar upah dan kehilangan kawalan kualiti. Melihat keadaan seperti ini, Nike akhirnya memindahkan pengeluaran mereka ke selatan Thailand dan Indonesia untuk mendapatkan buruh yang lebih murah dan kurang menyusahkan.

Satu lagi sebab kenapa Nike keluar dari Korea Selatan  ke Taiwan  adalah disebabkan kehilangan akses mereka di pasaran khas AS yang sebelum ini dinikmati sebagai negara membangun. Kilang yang menghasilkan kasut Nike di Indonesia ini umumnya diuruskan oleh orang Korea. 

Jadi begitulah kisah jenama Nike produknya yang kini menjadi pencarian orang ramai dan sehingga kini, kasut Nike sentiasa dipakai oleh atlet dari seluruh dunia.

Cancel

Terima Kasih atas comment anda