Kepentingan Menjaga Kebersihan Diri (8 Gambar)


Amalan menjaga kebersihan diri perkara yang amat penting, kepentingan menjaga kebersihan diri bukan saja untuk diri sendiri malah untuk orang yang berada di sekeliling kita agar mereka merasa selesa.

Kepentingan menjaga kebersihan diri adalah tuntutan agama islam, malah agama islam itu sendiri melambangakan kebersihan. Tengok lah pada orang yang hendak pergi ke masjid, mereka pasti berpakaian kemas dan berbau wangi. 

Salah satu sebab mengapa kebersihan diri itu penting? ialah untuk kesihatan.  Kebersihan diri adalah salah satu kunci kepada kesihatan diri. Sekiranya anda tidak mengekalkan kebersihan diri, maka anda akan mudah dijangkiti pelbagai penyakit.

Pernahkah anda tertanya-tanya pada diri sendiri, adakah kita sekarang ini menjaga kebersihan diri sepanjang masa dengan cara yang betul? atau adakah kita sudah cukup bersih?

Sebagai manusia kita tidak mempunyai sebab untuk tidak menjaga kebersihan diri walaupun kita tidak berinteraksi dengan dunia luar. Di bawah ini adalah tips atau petua untuk menjaga kebersihan diri yang maksimum.




1. Berus gigi selepas makan dan sebelum tidur

Cara pertama untuk mengekalkan kebersihan diri ialah menjaga kebersihan mulut dan gigi. Tujuannya adalah untuk mengekalkan kebersihan gigi serta mengelakkan rongga nafas berbau dan gangguan orang lain. Dengan ituu cara yang terbaik menjaga gigi dan mulut anda ialah memberus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari.

Masa yang paling sesuai untuk berus gigi adalah selepas makan dan sebelum tidur. Ramai orang mengabaikan memberus gigi sebelum tidur, ini kerana bakteria merosakkan gigi lebih aktif pada waktu malam ketika anda sedang tidur.

Berus gigi selama dua minit dengan lembut tetapi dengan teliti. Gunakan berus gigi yang lembut agar tidak menyakitkan gusi dan jangan lupa untuk menggantikan berus secara berkala setiap 3 bulan untuk mengekalkan kebersihan berus gigi tersebut. 




2. Mengekalkan kebersihan rambut

Petua seterusnya untuk mengekalkan kebersihan diri ialah menjaga kebersihan rambut. Caranya adalah untuk membasuh rambut anda dengan kerap sekurang-kurangnya 2 atau 3 kali seminggu. Kenapa? sebabnya ialah menggaul terlalu kerap akan membolehkan kulit kepala kering dan rambut menjadi rapuh.





3. Mandi dua kali sehari

Setiap kawasan mempunyai iklim yang berbeza dan aktiviti membersihkannya juga turut berbeza. Mandi dua kali sehari adalah sesuatu yang normal. Dan secara amnya mandi di waktu pagi sebelum memulakan aktiviti dan petang selepas bekerja.

Pastikan anda menggosok  badan anda ketika mandi sekurang-kurangnya sekali seminggu. Ianya bertujuan untuk membersihkan kulit dengan mengeluarkan sel-sel kulit mati yang mungkin tidak dapat dibersihkan menggunakan sabun biasa.




4. Basuh tangan anda dengan sabun

Membasuh tangan dengan sabun  adalah kepentingan menjaga kebersihan diri terutamanya sebelum dan selepas makan, selepas menggunakan tandas, sebelum berinteraksi dengan anak kecil, sebelum dan selepas memasak, atau selepas bermain dengan haiwan peliharaan.





5. Bersihkan kuku

Kuku yang merupakan bahagian kecil badan kita, walaupun kuku adalah tempat yang berpotensi untuk kuman dan bakteria  mengembangkan pelbagai penyakit. dalam badan kita. Apabila  anda mencuci tangan dengan sabun, pastikan kebersihan semasa mencuci sampai ke bahagian kuku, terutamanya jika anda mempunyai kuku panjang. 




6. Mencuci kaki

Selain mencuci tangan, mencuci kaki juga penting untuk mengekalkan kebersihan diri. Penggunaan kasut pada kaki sepanjang hari boleh menyebabkan perkembangan bakteria di kaki dan menyebabkan bau.


Selain itu, jangan pula lupa untuk menjaga kebersihan kasut yang telah  digunakan. Bakteria yang terkumpul pada kasut akan menyebabkan bau kaki walaupun hanya digunakan sekejap. Oleh itu, bersihkan tapak kaki anda dengan kerap.




7. Gunakan pakaian bersih

Kebersihan diri tidak hanya dipengaruhi oleh faktor-faktor tubuh yang bersih, tetapi juga dari apa yang kita gunakan. Sekiranya badan itu bersih, tetapi masih menggunakan pakaian kotor, kesannya akan dilihat tetap kotor. Sebaliknya. Jadi membersihkan dan menggunakan pakaian yang bersih harus dilakukan secara serentak.

Cara menyimpan pakaian bersih adalah dengan mencuci pakaian tersebut selepas setiap kali menggunakannya. Basuh pakaian anda dengan menggunakan detergen dan pengeringan di bawah matahari supaya bakteria dan kuman yang tinggal di pakaian akan mati. Pakaian yang tidak mempunyai cahaya matahari atau tidak kering sepenuhnya biasanya akan menyebabkan bau yang tidak menyenangkan.