-->

Penyakit Gout Itu Apa (5 Gambar)



Penyakit Gout


Gout adalah sejenis penyakit sendi yang berlaku akibat tahap asid urik yang terlalu tinggi dalam darah. Dalam keadaan biasa, asid urik larut dalam darah dan keluar melalui air kencing . Tetapi dalam keadaan tertentu, tubuh dapat menghasilkan jumlah asid urik yang berlebihan dan dalam menghilangkan asid urik yang berlebihan asid urik akan terbentuk di dalam tubuh badan.

Pembentukan asid urik akan membentuk kristal di sendi, yang boleh mencetuskan kesakitan dan bengkak di pelbagai sendi badan. Walaupun secara amnya terbentuk dalam sendi, asid urik juga boleh terbentuk dalam buah pinggang dan saluran air kencing. Keadaan ini boleh mengganggu fungsi buah pinggang atau boelh menyebabkan batu karang.

Walaupun disebabkan oleh kadar asid urik dalam darah yang dikenali sebagai hyperuricemia tinggi, tidak semua orang yang mengalami hiperurisemia akan mengalami gout. Malah, hanya 1/3 daripada penghidap hyperuricemia mengalami penyakit ini.



Gejala Sakit Gout


Gejala gout secara amnya dalam bentuk kesakitan sendi. Kesakitan hanya berlaku pada satu atau beberapa sendi, seperti bahagia kaki , lutut, atau buku lali. Gejala akan terasa teruk pada 2 hari pertama, atau sehingga 10 hari. Secara umumnya, pesakit akan mengalami kesakitan yang teruk yang tiba-tiba datang pada waktu malam. 

Di samping itu, sendi yang menyakitkan akan kelihatan merah, bengkak, dan sangat menyakitkan walaupun hanya sedikit tersentuh. Selain jari kaki, gout  juga akan berlaku pada bahagian  sendi yang lain di dalam badan, seperti siku, jari, pergelangan tangan, dan tumit.


Faktor Yang Boleh Menyebabkan Gout


Gout lebih kerap berlaku pada lelaki, terutamanya dalam lingkungan umur 30-50 tahun. Walau bagaimanapun, wanita juga boleh mengalami penyakit ini, terutamanya selepas menopaus .

Beberapa faktor lain yang boleh mencetuskan peningkatan kadar asid urik dalam darah ialah:


  1. Mempunyai keluarga yang juga mengalami gout.
  2. Cedera atau mengalami pembedahan.
  3. Makan makanan dengan kandungan purine tinggi, seperti daging merah, daging haiwan, dan beberapa jenis makanan laut (seperti ikan bilis, sardin, kerang atau tuna).
  4. Mengambil minuman beralkohol dan minuman gula tinggi.
  5. Menggunakan ubat, seperti diuretik, aspirin , ciclosporin, dan beberapa ubat kemoterapi.
  6. Mempunyai keadaan perubatan tertentu, seperti kencing manis, sindrom metabolik, penyakit jantung, penyakit buah pinggang, penyakit tiroid, kolesterol tinggi, leukemia , anemia, apnea tidur , hipertensi, dan obesiti.




Rawatan Penyakit Gout


Pada pesakit yang mengalami beberapa serangan gout dalam setahun atau mengalami kesakitan yang teruk. Doktor akan menetapkan ubat untuk mencegahnya. Jenis ubat yang digunakan dalam kes di kenali sebagai allopurinol . Ubat ini berfungsi untuk menghalang pengeluaran asid urik dalam badan. Jenis-jenis ubat lain adalah ubat-ubatan untuk meningkatkan penghapusan asid urik berlebihan dari badan yang dikenali sebagai probenecid .


Untuk mencegah serangan gout, pesakit akan dinasihatkan untuk mengelakkan makanan purin tinggi, dan mengurangkan minuman beralkohol. Pesakit juga akan dinasihatkan untuk memenuhi pengambilan protein dengan mengambil susu rendah lemak, dan bersenam secara tetap untuk mencapai dan mengekalkan berat badan yang ideal.



Dalam beberapa kes, serangan gout boleh berlaku beberapa kali setahun. Sekiranya tidak dirawat, keadaan ini boleh menyebabkan kehilangan dan kerosakan kepada sendi dalam badan anda.