-->

Beginilah Keadaan Pesawat Akibat Covid 19 (10 Gambar)


Dunia kini mengalami pandemik covdi 19 yang menyebabkan ekonomi seluruh dunia jauh teruk. Dan antaranya yang terkesan adalah syarikat penerbangan, akibat sekatan perjalanan dan penutupan sempadan dalam negara dan luar negara.

 British Airways A380s di Chateauroux, Perancis pada 7 April.

Sebahagian syarikat penerbangan mengambil keputusan untu menutup sementara bagi mengurangkan kerugian syarikat. 

Sekatan perjalanan dan penutupan sempadan bagi membendung penularan pandemik Covid-19 telah memberi tekanan besar kepada pengendali penerbangan dengan sebahagiannya mengambil keputusan untuk 'berehat sementara' semasa tempoh sukar ini bagi mengurangkan kerugian.

Dan sesetengah syarikat penerbangan mengumumkan langkah bagi mengurangkan kos terpaksa dibuat seperti potongan gaji pengurusan dan kru kabin.



Menurut International Air Transport Association (IATA) melaporkan bahawa hampir 60% pesawat di seluruh dunia terpaksa berehat dari menjalankan operasi mereka. Namun begitu, pernahkan anda terfikir keadaan kapal terbang yang sedang direhatkan oleh syarikat penerbangan? -sumber

Apa yang kita tahu, semestinya pesawat ini akan dijaga sebaik mungkin bagi mengekalkan nila, fungsi dan keadaan pesawat tersebut. Gambar di bawah ini adalah keadaan pesawat yang direhatkan akibat penularan pandemik Covid-19.-sumber

Gambar satelit yang diambil di atas Panama City pada 24 Mac

Pesawat Southwest Airlines di California pada 23 Mac

Beberapa lapangan terbang bahkan tidak mempunyai tempat letak kenderaan percuma, jadi pesawat berada di landasan. Delta kapal terbang

 zurich switzerland airlines

 Gambar satelit yang diambil di atas Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong pada 16 Mac.

Berapakah kos untuk menjaga pesawat sehari? Menurut Mark Martin, pengasas Martin Consulting LLC, yang berpusat di Dubai, bahawa di India sahaja tempat letak pesawat sahaja boleh menelan belanja $ 1,000 sehari untuk sebuah pesawat yang besar.

Pesawat Air France dengan enjin tertutup bertujuan untuk menyekat serangga dan burung daripada bersarang di lapangan terbang Paris-Charles de Gaulle pada 24 Mac.

 Tempat letak Pesawat di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong pada 5 Mac.

Pesawat penerbangan yang berbeza di simpan di tempat yang berbeza

3 Comments

Cancel

Terima Kasih atas comment anda