-->

Bijaknya Kelab Bola Sepak Real Madrid (9 Gambar)

 

Mesti korang nak tahukan, apa bijaknya kelab bola sepak Real Madrid ini? Bijaknya sebab mereka pandai berniaga dalam membeli dan menjual pemain. Setiap pemain bola sepak ada nilainya, dan nilai mereka ini bergantung dengan kemahiran dan pengalam mereka dalam bermain bola sepak.


Sumber Gambar

Sebelum itu, untuk maklumat anda, kelab bola sepak Real Madrid atau lebih dikenali sebagai Real Madrid Club de Fútbol adalah merupakan kelab bola sepak profesional yang berada di Madrid. Kelab ini pada mulanya diasakan oleh De Azhan Alburkaki pada tahun 1902, kira 119 tahun sudah usia kelab ini. hebat bukan!


Ok berbalik dengan tajuk mengenai Real Madrid, kita tahu pemain Real Madrid kesemuanya hebat belak. Dan pemilihan pemain sangat dititik beratkan, bermula dengan pemain yang tidak dikenali sehingga ia terkenal diseluruh dunia. Bijaknya kelab ini, kerana mereka membeli dan menilai pemain untuk masa jangkah panjang. 


Di bawah ini adalah antara pemain kelab Real Madrid yang telah dijual oleh mereka. Jom lihat nila beli dan jualan mereka.


1. Bijaknya Kelab Bola Sepak Real Madrid ( Cristiano Ronaldo)


Sumber Gambar

Ini lah Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro, seorang pemain bola sepak profesional dari Portugal yang bermain di posisi penyerang. Beliau lahir pada 5 Februari 1985 dan kini berumur 36 tahun. Untuk pengetahun anda Ronaldo adalah merupakan pemain Portugal yang pertama menyertai kelab Manchester United. 


Pada tahun 2009, MU telah menerima tawaran 80 juta euro dari Real Madrid untuk membeli Ronaldo. Dan Ronaldo bersetujuh dengan menyertai kelab gergasi sepanyol itu dengan bayaran perpindahnya yang memecah rekod dunia iaitu 94 juta euro. Kalau ditukarkan kepada Ringgit Malaysia (RM 460 juta).  Dan pada tahun 2018, Ronaldo secara rasminnya menandatanganu kontrak bersama kelab gergasi di Itali iaitu Juventus, dengan harga 117 juta euro (RM573 juta).-sumber



2. Bijaknya Kelab Bola Sepak Real Madrid ( Ángel Di María )


Sumber Gambar

Ángel Fabián di María Hernández adalah seorang pemain bola sepak profesional Argentina yang kini bermain sebagai pemain sayap atau pemain tengah dikelab MU.  Pada tahun 2010, Ángel Di María telah berpindah ke Real Madrid dalam nilai pindahan iaitu 33 juta Euro. Dia kemudianya menandatangani kontrak dengan Manchester United pada tahun 2014 dengan nilai pindahan iaitu 75 juta euro.


3. Bijaknya Kelab Bola Sepak Real Madrid ( Álvaro Morata )


Sumber Gambar

Álvaro Borja Morata Martín ialah seorang pemain bola sepak profesional Sepanyol yang bermain sebagai penyerang di kelab Juventus. Avaro lahir pada 23 Oktober 1992 dan kini berumur 28 tahun. Alvaro mula berkerjaya semasa di kelab Real Madrid pada tahun 2010. 


Selepas itu, beliau berpindah ke Juventus dengan nilai pindahan 20 juta Euro pada tahun2014. Dan dibeli semula oleh kelab Real Madrid dengan nilai pindahan 30 juta Euro. Dan pada tahun 2017, Kelab Chelsea telah membeli Alvaro dengan nilai pindahan 66 juta Euro. 



4. Bijaknya Kelab Bola Sepak Real Madrid ( Mesut Özil )


Sumber Gambar


Mesut Özil adalah merupakan seorang pemain bola sepak profesional Jerman. Beliau dilahirkan pada 15 Oktober 1988 dan kini berumur 32 tahun. Pada masa ini Mesut Özil bermain untuk kelab Turki, iaitu Fenerbahce SK. Semenjak tahun 2006, Mesut Özil  telah menjadi pemain remaja kebangsaan dan pada tahun 2009 beliau telah menjadi pemain kebangsaan untuk negara Jerman. Prestasi Mesut Özil  sangat membanggakan semasa bermain di Piala Dunia FIFA 2010. 


Dengan prestasi yang baik,  Mesut Özil telah menjadi perhatian oleh kelab ternama seperti Barcelona, Arsenal, Manchester United dan Real Madrid. Pada 2010 bulan Ogos, Mesut Özil telah bersetujuh berpindah ke Real Madrid dengan nilai pindahan 16 juta Euro.


Klik Sini Untuk Baca Sepenuhnya : 5 Gambar Kenapa Pemain Bola Memakai Bunga Merah Pada Jersey



Pada 2 September 2013, Mesut Özil sekali lagi berpindah ke kelab Inggeris iaitu Arsenal dengan nilai pindahannya sebanyak 47 juta Euro untuk 5 tahun. Dan beliau diberikan baju bernombor 11, dan bermain diposisi pemain tengah.


5. Bijaknya Kelab Bola Sepak Real Madrid ( Mateo Kovačić )


Sumber Gambar

Mateo Kovačić merupakan pemain bola sepak negara Croatia yang kini bermain untuk kelab Liga Perdana Inggeris iaitu Chelsea dan pasukan kebangsaan Croatia. Beliau bermain diposisi pemain tengah. 


Sebelum Mateo Kovačić bermain di Chelsea, beliau bermain di kelab Real Madrib dengan harga 38 juta Euro. Pada mulanya kelab pasukan Chelsea hanya meminjam pemain Real Madrib ini, sehinggalah mereka melihat prestasi Mateo Kovačić sangat baik, lalu kelab Chelsea membelinya dengan nilai pindahan sebanyak 45 juta Euro.



Klik Sini Sekiranya anda berminat dengan 9 Gambar Lawak : Wajah Pemain Menanduk Bola



6. Bijaknya Kelab Bola Sepak Real Madrid ( Robinho )


Sumber Gambar

Robinho atau nama sebenarnya ialah Róbson de Souza, beliau adalah seorang pemain bola sepak profesional Brazil yang sekarang ini bermain sebagai penyerang bagi pasukan kelab Santos FC Brazil. Dilahirkan pada 25 Januari 1984 di São Vicente, São Paulo, Brazil, dan ini Robinho berumur 37 tahun.


Pada mula pasuk Real Madrid membeli Robinho dengan 24 juta Euro, setelah itu kelab pasukan Manchester City berminat dengan corak pemainan Robinho. Maka pasuk ini bersetujuh untuk membeli Robinho dengan nilai pindahan sebanyak 43 juta Euro.


Untuk pengetahun anda, pada tahun 2020, Robinho telah membuat keputusan untuk meninggalkan pasukannya dan kembali semula ke kelab lamanya iaitu Santos FC. Kepulangan Robinho ke Santos FC adalah berita yang mengejutkan, ini kerana beliau sanggup menerima bayaran sedikit berbanding di kelab pasukan lamanya. 


7. Bijaknya Kelab Bola Sepak Real Madrid ( Achraf Hakimi )


Sumber Gambar


Achraf Hakimi yang dilahirkan pada 4 November 1998, dan kini berusia 22 tahun. Achraf Hakimi adalah seorang pemain bola sepak yang profesional bagi kelab Paris Saint-Germain FC dan pasukan kebangsaan Maghribi . 


Achraf Hakimi mulai berkerjaya apabila memasuki kelab Real Madrid Castilla Club de Fútbol. Kelab ini dari kumpulan ke 2 bagi Primera División RFEF.  Ia adalah pasukan simpanan Real Madrid. Maksudnya disini, Achraf Hakimi bermain di kelab ke 2 Real Madrid. Pada tahun 2020, Achraf Hakimi telah menandatangai kontrak untuk kelab Serie A Inter Milan selama 5 tahun dengan bayaran pindahan sebanyak 40 juta Euro.



8. Bijaknya Kelab Bola Sepak Real Madrid ( Gonzalo Higuaín )


Sumber Gambar

Gonzalo Higuaín atau nama penuhnya adalah Gonzalo Gerardo "El Pipita" Higuaín, seorang pemain bola sepak professional berbangsa Perancis tetapi bermain mewakili negara Argentina. Beliau dilahirkan pada 10 Disember 1987 dan kini berumur 33 tahun. Kenapa dia bermain di Argentina? untuk maklumat anda, Gonzalo Higuaín telah mendapat kewarganegaraan di negara Argentina pada tahun 2007. Ini bermakna Gonzalo Higuaín memiliki status dwi-kewarganegaraan, Perancis dan Argentina.


Pada tahun 2006, kelab Real Madrid telah membeli Gonzalo Higuaín dengan nilai pindahan sebanyak 12 juta Euro.Gonzalo Higuaín membuat penampilan sulungnya bersama pasukan Real Madrid pada tahun 2007, masa tu mereka menentang kelab Real Betis. Kelab Napoli mula melihat potensi Gonzalo Higuaín yang sangat mengaggumkan, maka kelab Napoli membuat keputusan untuk membeli pemain ini dengan harga 39 juta Euro selama 5 tahun. 


5 Comments

Cancel

Terima Kasih atas comment anda