-->

Keunikan Kereta Volkswagen Beetle (7 Gambar)

 




Kali ini kereta Volkswagen Beetle, menimbulkan kembali memori manis terhadap kereta yang legenda ini. Sebagai satu bentuk penghormatan kepada pemilik lama kereta Beetle, seorang tukang besi berbakat dari Mexico, Rafael Esparza-Prieto, muncul dengan karya uniknya yang mengagumkan.





Rafael, yang mahir dalam seni pembuatan objek besi dan keluli, diberi tugasan untuk mencipta sebuah siri Beetle dari besi tempa oleh pemilik sebuah kedai alat ganti. Keunikan karyanya menarik perhatian Volkswagen, yang kemudian mengambil langkah untuk mengupahnya bagi tujuan promosi, termasuk untuk Sukan Olimpik pada tahun 1968.


Klik Sini Baca Sepenuhnya : Kereta Paling Mahal Di Dunia 2024 (11 Gambar)







Dengan hanya mengandalkan tukul dan andas, Rafael mempersembahkan Beetle yang menakjubkan dengan lebih daripada 2,600 reka bentuk  yang terinspirasi oleh keindahan bunga. Salah satu daripada karya khas Rafael ini menjadi tarikan di restoran Casa Linda di California sejak tahun 1985.


Pemiliknya, José Barajas, akhirnya menjual karya Rafael ini dengan harga $78,400 melalui lelongan yang buat oleh RM Sotheby's. Rafael telah mencipta karyanya lebih kurang 20 uuit kereta untuk Volkswagen, menambahkan lagi keunggulan kepada warisan ikonik Beetle.




Karya besi tempa Rafael bukan sekadar sebuah objek, tetapi merupakan suatu ungkapan seni yang mengabadikan kecantikan dan keunikan Volkswagen Beetle. Dengan kehalusan dan kecekapan, ia menceritakan kisah sebuah ikon yang akan dikenang selama-lamanya.-


sumber

Cancel

Terima Kasih atas comment anda