10 Gambar Ular Paling Panjang Di Dunia

 




Ular adalah makhluk yang menarik dengan pelbagai ciri unik, termasuk saiz mereka yang luar biasa besar. Di sini oohsenyum senarikan beberapa ular paling panjang di dunia, baik yang masih hidup mahupun yang telah pupus:


10. Ular Paling Panjang Di Dunia : King Cobra (18.7 kaki)

Raja kobra (Ophiophagus hannah) adalah ular berbisa terpanjang di dunia, mampu mencapai panjang sehingga 18.7 kaki (5.71 meter). Ular ini sangat berbahaya, mampu membunuh gajah dengan satu gigitan. Rekod terpanjang dipegang oleh seekor ular di London Zoo pada akhir 1930-an. Ular tersebut terpaksa dibunuh pada awal Perang Dunia II untuk mengelakkan bahaya jika ia terlepas.


9.  Ular Paling Panjang Di Dunia : Piton Burma (18.8 kaki)

Piton Burma (Python bivittatus) adalah salah satu daripada 41 spesies piton di dunia. Ular ini boleh mencapai panjang sehingga 18.8 kaki (5.74 meter). Rekod terpanjang di Florida direkodkan pada 2022 dengan berat 215 paun (97.5 kg) dan panjang 17.7 kaki (5.4 meter). Piton Burma berasal dari Asia Tenggara dan menunjukkan mampu kembali ke tempat asal mereka sejauh lebih 20 batu.


8.  Ular Paling Panjang Di Dunia : Boa Kuba (sehingga 19.6 kaki)

Boa Kuba (Chilabothrus angulifer) adalah ular terbesar di Caribbean, mampu membesar sehingga 19.6 kaki (6 meter). Ular ini terkenal kerana corak sisik yang iridescent dan kemampuan memburu secara berkumpulan, satu sifat unik yang jarang ditemui pada ular lain. Mereka biasanya memburu di mulut gua, menangkap kelawar yang keluar terbang.


7.  Ular Paling Panjang Di Dunia : Piton India (sehingga 21 kaki)

Piton India (Python molurus) boleh mencapai panjang sehingga 20.9 kaki (6.4 meter) dan beratnya hampir 220 paun (100 kg). Ular ini berasal dari hutan di India, Pakistan, Sri Lanka, dan Nepal. Seperti piton Burma, mereka mempunyai struktur "lubang haba" yang membolehkan mereka mengesan radiasi inframerah daripada haiwan berdarah panas, membantu mereka memburu pada waktu malam.


6.  Ular Paling Panjang Di Dunia : Piton Reticulated (32.8 kaki)

Piton reticulated (Malayopython reticulatus)  salah satu ular terpanjang di dunia, dengan rekod panjang sehingga 32.8 kaki (10 meter). Biasanya, ular ini mencapai panjang lebih daripada 20.5 kaki (6.25 meter) dan dikenali dengan corak berlian pada tubuh mereka. Walaupun saiznya yang besar dan sifatnya yang kadang-kala agresif, ular ini juga mempunyai sifat keibuan dengan memastikan telor-telornya menetas dengan selamat.


5.  Ular Paling Panjang Di Dunia : Green Anaconda (sehingga 33 kaki)

Green anaconda (Eunectes murinus) hidup di paya dan sungai di Amazon, di mana mereka boleh mencapai panjang sehingga 30 kaki (9 meter). Walaupun tidak sepanjang piton reticulated, green anaconda adalah spesies ular terberat di dunia, dengan berat sehingga 550 paun (250 kg) — setara dengan berat sebuah piano bayi. Ular ini menggunakan badan mereka yang besar untuk menjerut mangsa seperti capybara, caiman, dan rusa. Pada tahun 2016, pekerja pembinaan di Brazil menemui seekor ular yang dianggarkan sepanjang 33 kaki (10 meter) dan seberat 880 paun (399 kg).


4.  Ular Paling Panjang Di Dunia : Gigantophis Garstini (sehingga 32 kaki)

Gigantophis garstini adalah ular prasejarah yang hidup sekitar 40 juta tahun lalu. Ular ini dianggarkan mencapai panjang antara 23 hingga 32 kaki (7 hingga 10 meter). Fosilnya ditemui di Mesir pada tahun 1901, dan ular ini mampu menjerut mangsa seperti buaya atau anak gajah. Gigantophis adalah sama jenis spesies yang dijumpai di india dipanggil Madtsoia.


3.  Ular Paling Panjang Di Dunia : Palaeophis Colossaeus (39 kaki)

Palaeophis colossaeus adalah ular laut prasejarah yang hidup sekitar 100 juta tahun lalu di lautan purba yang meliputi sebahagian Afrika Utara. Fosilnya ditemui di Sahara dan dianggarkan mencapai panjang lebih daripada 39 kaki (12 meter). Kepala ular ini tidak pernah ditemui, tetapi dari rangkanya, para penyelidik menentukan bahawa ular ini mampu menelan ikan paus kecil.


2.  Ular Paling Panjang Di Dunia : Titanoboa Cerrejonensis (42.7 kaki)

Titanoboa cerrejonensis adalah salah satu ular terbesar yang pernah wujud, mencapai panjang 42.7 kaki (13 meter) dan berat 1.25 tan (1.13 metrik tan). Ular ini hidup sekitar 60 juta tahun lalu di hutan dan sungai di Amerika Selatan. Fosilnya ditemui di Formasi Cerrejón di Colombia. Titanoboa adalah nenek moyang kepada anaconda, memakan buaya serta ikan sungai.


Buaya Yang Terbesar Di Dunia (14 Gambar)

Haiwan Saiz Besar (11 Gambar)


1.  Ular Paling Panjang Di Dunia : Vasuki Indicus (sehingga 50 kaki)

Sumber

Vasuki Indicus adalah ular terbesar yang pernah ditemui, diumumkan pada April 2024. Fosilnya ditemui di sebuah lombong di India dan dianggarkan panjang antara 36 hingga 50 kaki (11 hingga 15 meter). Vasuki Indicus dinamakan sempena Vasuki, raja ular dalam mitologi Hindu. Ular ini hidup sekitar 47 juta tahun lalu dan membunuh mangsa dengan cara menjerut, sama seperti ular boa dan piton moden.

sumber



Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post