-->

9 Gambar Akibat Menghalang Kerja Pihak Bomba


Jangan ambil mudah tempat letak "paking" kereta anda, gambar di bawah ini adalah berpunca akibat menghalang kerja pihak bomba semasa memadam kebakaran. Mujur kes ini berlaku di luar negara, kat malaysia ada tak?


Mungkin ramai yang tak ambil tahu mengenai pili bomba, kalau anda tidak tahu, pili bomba bermaksud titik sambungan di mana pasukan bomba boleh membuka bekalan air yang tersedia untuk memadam kebakaran. (wikipedia). Dan pihak bomba boleh mengambil tindakan dan perkara ini ada dalam akta 341-KPKT yang menerangkan mengenai menjejaskan pili bomba.

23. Notis bagi kerja yang menjejaskan pili bomba. 
(3) Apa-apa kerja yang berhampiran dengan atau di sekitar pili bomba yang menjejaskan laluan ke pili bomba itu, kedudukan pili bomba itu berhubungan dengan tepi jalan yang sedia ada, atau penjajaran alur keluarnya dengan paras jalan, hendaklah disifatkan sebagai kerja yang menjejaskan pili bomba.
Sumber Akta 341 - KPKT
Di luar negara pula, pihak kerajaan akan mengambil tindakan segera tanpa rundingan terhadapa pemilik kereta sekirannya gagal mencari pemilik kenderaan tersebut. So secara spontan pihak bomba akan pecahkan cermin kereta dan jalankan tugas seperti biasa. Nak runding macam mana kalau dah kecemasan kan.....




1 Comments

Cancel

Terima Kasih atas comment anda