-->

14 Gambar Gua Menakjubkan Para Pelancong

Gua yang menarik ramai pelancong dari luar negara dengan pemandangan yang menawan dan menakjubkan yang terletak di bandar Khammouane, wilayah Laos. Gua ini dikenali sebagai Tham Khoun Xe  yang mempunyai sungai yang sangat besar dan menjadi salah satu sungai terbesar di dunia dengan panjang 120 meter manakalah lebarnya pula 200 meter.


Air sungai di Gua Tham Khoun Xe ini berasal dari sumber air pergunungan Annam Trung Sun yang terletak di sempadan antara Laos dan Vietnam. Sungai tersebut menjadi sumber pencarian menangkap ikan bagi penduduk yang tinggal di kawasan gua Tham Khoun Xe. 


Sejarah tentang gua ini bermula apabila ditemui oleh penjelajah Perancis pada tahun 1904 yang dikenali sebagai Paul Marcey.


Pada mulanya kerajaan tempatan bertindak menutup gua ini oleh kerana belum diketahui keadaan dan suasana gua tersebut. Tetapi pada tahun 2005 kerajaan telah merasmikannya sebagai salah satu tempat kawasan pelancongan di wilayah Laos.


Gambar di bawah menujukkan suasana keadaan dalam gua Tham Khoun Xe-sumber







 Gua Menakjubkan Tham Khoun Xe-pembentukan  stalgmite. Untuk pengetahuan anda Stalagmites boleh terdiri daripada lava , mineral , lumpur, gambut , padang , pasir , sinter dan  air kencing  tikus yang mengalami proses pemejalan



 Gua Menakjubkan Tham Khoun Xe-warna sungai berwarna hijau

 Gua Menakjubkan Tham Khoun Xe-indahnya pemandangan dalam gua

 Gua Menakjubkan Tham Khoun Xe-terdapat tumbuhan yang subur

Gua Menakjubkan Tham Khoun Xe-salah satu jalan keluar dari gua tersebut