-->

Cara Kurangkan Darah Tinggi




Cara kurangkan darah tinggi bukan lah mudah memerlukan disipil diri yang tinggi. Semua ini bermula dengan cara pemakanan kita dalam seharian, kurangkan makan akan menyebabkan tekanan darah menjadi rendah manakala banyak makan menjadi tekanan darah tinggi. 

Untuk memahami lebih lanjut kita perlu faham, apa itu darah tinggi. Tekanan darah tinggi, atau juga dikenali sebagai hipertensi , adalah tekanan darah di dinding arteri  yang meningkat.


Hipertensi boleh disebabkan oleh faktor cara gaya hidup kita, keturunan (genetik) yang berdarah tinggi atau pun kedua-duanya. Meski kelihatan remeh, bagaimanapun, hipertensi ini boleh berbahaya jika tidak diubati kerana ianya dapat meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular, seperti serangan jantung dan stroke.

Jika hipertensi disebabkan faktor keturunan (genetik), anda harus mengambil ubat tertentu untuk menurunkan tekanan darah. Walau bagaimanapun, jika hipertensi disebabkan oleh cara gaya hidup yang tidak sihat, anda mesti mengubah gaya hidup dengan yang lebih sihat.

Bagaimana untuk mengurangkan tekanan darah tinggi yang berkesan? Tekanan darah tinggi atau hipertensi adalah keadaan apabila tekanan darah seseorang mencapai 140/90 mmHg. Biasanya, tekanan darah pada orang yang sihat adalah dari 90/60 mmHg hingga 120/80 mmHg. Dan tekanan ini bergantung dengan usia umur anda, semakin tua, semakin tinggi tekanan darah anda. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda lakukan sebagai cara untuk mengurangkan tekanan darah tinggi:



1. Mengekalkan berat badan

Satu cara untuk mengurangkan tekanan darah tinggi adalah untuk mengekalkan berat badan yang ideal, ini bermaksud bahawa berat badan anda perlu mengikut ketinggian anda. Mengekalkan berat badan yang sihat untuk jenis badan anda boleh membantu mengekalkan tekanan darah anda. Oleh itu, mengurangkan berat badan berlebihan adalah sangat penting sebagai kejayaan bagaimana untuk mengurangkan tekanan darah tinggi.



2. Bersenam

Berolahraga dengan kerap, sekurang-kurangnya 30 minit sehari dalam seminggu, boleh menjadi cara untuk mengurangkan tekanan darah tinggi secara perlahan. Kenapa perlu dilakukan secara berkala? Sebabnya adalah kerana jika anda berhenti bersenam, tekanan darah anda akan bangkit semula.

Jika anda mempunyai pra-hipertensi, bersenam dapat membantu anda untuk mencegah hipertensi. Atau, jika anda sudah mendapat tekanan darah tinggi, bersenam akan membantu tekanan darah anda ke tahap yang lebih selamat.

Senaman yang disyorkkan kepada anda untuk menurunkan tekanan darah adalah berjalan kaki, berjoging , berbasikal, berenang, atau menari. American College of Sports Medicine (ACSM) mengatakan bahawa senaman mudah seperti berjalan atau melakukan kerja rumah dapat menurunkan tekanan darah. ACSM mengesyorkan sekurang-kurangnya 30 minit bagi melakukan aktiviti fizikal secara bersederhana dalam masa lima hari seminggu.

Dengan menggabungkan latihan kardiovaskular (seperti berjalan atau berenang)  dengan rutin harian anda, ia dapat meningkatkan peredaran darah, meningkatkan kapasiti paru-paru, dan meningkatkan kecekapan jantung. Gabungan ini secara tidak langsung akan mengurangkan tekanan darah anda.



3. Kurangkan penggunaan garam dalam makanan

Salah satu punca tekanan darah tinggi adalah penggunaan garam yang berlebihan. Oleh itu, untuk mengurangkan tekanan darah, anda perlu mengurangkan penggunaan garam kepada kurang daripada satu sudu setiap hari. Insy Allah ianya boleh membuat perubahan besar dalam tekanan darah anda.



4. Makan makanan yang sihat

Sebahagian daripada cara mengurangkan tekanan darah tinggi, ialah dengan mencuba makan makanan yang kaya dengan bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran dan produk tenusu rendah lemak dan kolesterol. Mengubah tabiat makan anda bukanlah sesuatu yang mudah dilakukan, anda boleh mencuba mengamalkan diet yang sihat seperti berikut:


  • Tulis diari makanan. Matlamatnya adalah untuk memantau apa dan berapa banyak makanan yang anda makan.
  • Meningkatkan kalsium dengan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran. Kalsium boleh mengurangkan kesan natrium pada tekanan darah.
  • Menjadi pembeli yang bijak, dengan membaca label makanan apabila anda berbelanja.



5. Berhenti merokok

Setiap rokok yang anda isap boleh menyumbang kepada peningkatan tekanan darah anda. Oleh itu, berhenti merokok akan membantu anda menurunkan tekanan darah. Menurut Persatuan Lung Amerika , rokok mengandungi kira-kira 600 jenis bahan yang, jika terbakar, akan menghasilkan lebih daripada 7,000 bahan kimia. Bahan kimia ini sangat berbahaya pada tubuh badan manusia ianya boleh mengancam paru-paru manusia dan boleh mencetuskan tekanan darah tinggi.



6. Aktiviti luar

Satu cara yang boleh anda lakukan ialah bergerak di luar rumah supaya kulit anda terdedah kepada matahari. Berdasarkan kajian pada tahun 2014, didapati bahawa apabila kulit terdedah kepada sinar matahari, reaksi kimia akan menyebabkan pembuluh darah melebar dan tekanan darah akan menurun.



7. Periksa tekanan darah anda dengan kerap

Memantau tekanan darah dengan kerap boleh membantu anda mengambil langkah pencegahan untuk mencegah peningkatan tekanan darah atau tekanan darah tinggi.

Sumber