-->

Cara Menghadapi Isteri Yang Keras Kepala (8 Gambar)


Satu masalah suami yang sukar dihadapinya ialah sifat isteri yang keras kepala, degi dan pemarah. Bukan mudah menghadapai isteri yang bersifat keras kepala, jika ego suami tercabar pasti berlaku pergaduhan dan sehinggakan boleh berlakunya penceraian. 

Setiap kehidupan yang berpasangan pasti akan menghadapi masalah, terutamanya suami isteri, dan benda itu adalah normal. Ini menunjukkan anda mengalami proses peningkatan dalam sesebuah hubungan. 

Untuk pengetahuan anda, apabila berkahwin terdapat pelbagai faktor yang membuat seorang isteri akan berubah. Dan di bawah ini adalah beberapa cara untuk menangani isteri yang degil, pemarah dan keras kepala.




1. Kawal emosi anda

Untuk menghadapai isteri yang beremosi, anda perlu menunggu emosi mereka redah terlebih dahulu. Semasa menunggu, anda  perlu mengawal emosi anda sendiri, bagi mengelakkan masalah yang lebih besar.  supaya mereka tidak tersapu .

Orang yang marah dan degil biasanya membina benteng sehingga tidak diserang oleh pihak lawan. Sekiranya anda cuba menyerang benteng tersebut, maka keputusan akan menjadi lebih sukar kerana kubu tidak akan runtuh dengan mudah.

Oleh itu, tunggu masa yang sesuai untuk dibincangkan. Apa boleh buat, sabar bila dileter isteri. Ingat tunggu....




2. Ketahui Punca Kemarahan Isteri

Cara untuk mengatasi isteri yang keras kepala adalah mengenal pasti dahulu punca masalah. Seperti contohnya  isteri anda adalah anak bongsu yang manja. Segala-galanya mesti dipatuhi, dan sekirannya ada yang tidak dipatuhi maka, timbulnya kemarahan isteri. 

atau mungkin isteri anda marah sebab sikap anda yang kurang menyenangkan dihatinya, jadi anda perlu tahu kenapa isteri anda marah.




3. Berkomunikasi Secara Terbuka / Jujur

Komunikasi adalah kunci kejayaan dalam hubungan. Komunikasi yang baik dan terbuka akan menjadikan hubungan ini lebih berkekalan.

Berbeza jika semuanya dipendam di dalam hati, ia akan menyebabkan salah faham. Oleh itu, berkomunikasilah dengan baik dan jujur antara suami isteri. Ini adalah tips permulaan dalam hubungan suami isteri yang baru berkahwin.

Semasa bertengkar, pastikan anda bercakap secara santai dan jangan menyinggung perasaan isteri anda. Gunakan perkataan yang baik, kerana bercakap dengan baik juga merupakan satu cara untuk menenangkan emosi isteri yang tidak stabil. Maka berfikir dulu sebelum menjawab.




4. Elakkan Nada Yang Tinggi

Elakkan menggunakan nada yang tinggi agar mesej yang dimaksudkan dapat disampaikan dengan baik. Terutamanya jika ianya mengandungi nasihat.

Mana ada orang menasihat menggunakan nada yang tinggi kan.




5. Dengar Dengan Teliti

Dengarkan dengan teliti dan tutup mulut anda untuk sementara waktu.  Biarkan isteri anda mendedahkan segala -galanya yang ada di dalam hatinya. Sebenarnya Isteri-isteri yang keras kepala ini kadang-kadang hanya meminta untuk didengari sahaja.

Malangnya tidak ramai suami di luar sana memahami perkara ini kerana mereka merasa penat selepas bekerja sepanjang hari di pejabat.


Sebenarnya, kerja seorang isteri sama ada sebagai seorang suri rumah, atau yang bekerja di pejabat, sama penatnya seperti suami. 
Dan apabila mereka kecewa atau marah dengan anda,  "dengar je lah " tak lama tu redah lah.




6. Minta Maaf Dan Senyum

Contoh anda tahu yang anda tidak salah dalam kes ini. Tetapi dengan meminta maaf dan mengakui kesilapan, tidak akan menjadikan kedudukan maruah sebagai suami.

Memohon maaf boleh mengubah keadaan yang panas menjadi redah. Di samping itu, permintaan maaf dari anda juga boleh membuat tahap keberanian dan kemarahan isteri menjadi lebih rendah.

Selain maaf, cuba senyum dalam keadaan sedemikian. Tetapi tidak perlu keterlaluan. Senyumlah dengan senyuman yang boleh mencairkan hati orang lain. Dengan senyuman juga isteri anda akan berubah, daripada marah kepada sedikit malu.




7. Sabar

Api tidak boleh ditindas dengan api. Begitu juga menghadapi isteri yang degil, cuba pastikan dia sejuk dahulu. Walaupun pada awalnya masalah itu tidak dapat diselesaikan dengan segera, tetapi sekurang-kurangnya masalah itu tidak ke mana-mana.


Ingat sang suami kesabaran di sini tidak bermaksud menyerah atau mengabaikan. Kesabaran yang dimaksudkan adalah usaha untuk menunggu masa yang tepat untuk memberikan kepastian.