-->

Cara Hilangkan Bau Ketiak (6 Gambar)


Senangkah nak hilangkan bau ketiak? Bagaimana cara hilangkan bau ketiak? adakah bau ketiak itu berpunca dari peluh? Untuk pengetahuan anda peluh sebenarnya tidak berbau. Ianya berbau,  disebabkan peluh telah bercampur dengan bakteria pada kulit ketiak anda. Untuk mengatasinya, terdapat beberapa cara yang  anda boleh lakukan. 




Tubuh mempunyai  kelenjar keringat yang disebut kelenjar apokrin di kulit ketiak, dada, dan kawasan kelamin. Pada masa pubertas, kelenjar ini akan menjadi lebih aktif dan menyebabkan pengeluaran peluh meningkat.

Bau ketiak boleh mengurangkan keyakinan seseorang, dan sering juga mengganggu hubungan sosial. Tetapi jangan risau, ada beberapa cara untuk menghilangkan bau ketiak. Gaya hidup dan penjagaan yang betul boleh membuatkan anda mengelakkan bau badan yang tidak menyenangkan.

Untuk mengurangkan atau mengatasi bau busuk yang menjengkelkan, berikut adalah beberapa langkah yang boleh anda ikuti :


1. Menggunakan Deodoran




Deodoran atau antiperspirant mengandungi aluminium yang berfungsi untuk menutup pori-pori kulit buat sementara waktu. Apabila menggunakan deodoran , peluh sebenarnya masih dihasilkan, tetapi jumlahnya berkurang. Kurangkan peluh yang datang ke permukaan kulit, akan mengurangkan bau ketiak anda.


2. Mengekalkan Kebersihan Badan




Kebersihan badan yang tidak dikekalkan boleh membuat kuman berkembang pada kulit. Mandi setiap hari secara boleh membantu menghalang pertumbuhan bakteria pada kulit. Jangan lupa mandi selepas bersenam atau berpeluh.


3. Mencukur Bulu Ketiak




Satu kajian mendapati bahawa mencukur bulu ketiak , dengan membasuh ketiak dengan sabun dan air bersih, dapat mengurangkan bau ketiak yang teruk. Ini kerana ketiak yang dicukur atau dibuang lebih mudah dibersihkan.


4. Jaga Makanan 



Sesetengah jenis makanan dan minuman boleh membuat aroma peluh menjadi tidak menyenangkan, contohnya bawang putih, bawang , brokoli, kubis, bok choy, asparagus, daging merah, dan alkohol.

Juga elakkan minuman berkafein dan makan makanan pedas yang boleh membuat anda lebih berpeluh. Minum air yang mencukupi boleh membantu badan menyingkirkan bahan-bahan yang mungkin mencetuskan bau ketiak.


5. Pergi Ke Doktor



Sesetengah penyakit boleh menyebabkan badan berkeringat secara berlebihan, seperti diabetes, penyakit jantung, gangguan kecemasan, limfoma, hiperhidrosis , hipertiroidisme dan penyakit Parkinson . Anda dinasihatkan untuk pergi pemeriksaan doktor supaya anda dapat mengetahui punca berpeluh berlebihan.


sumber