-->

Inilah Keadaan Suasana Kebakaran Di Australia (17 Gambar)


Inilah gambar keadaan suasana kebakaran yang berlaku di Australia pada tahun 2019 sehingga kini 2020. Kebakaran di Australia ini berlaku pada mulanya di awal bulan September 2019, dan disebabkan musim panas yang sangat teruk, kebakaran ini terus berlaku sehingga kini. 

Gambar Kebakaran di Australia,  Dari Data Satelit Nasa

Antara kesan dari kebakaran di Australia kali ini adalah, lebih daripada 5 juta hektar hutan dan tanah pertanian telah hangus terbakar, dan sekurang-kurangnya 24 orang telah meninggal dunia akibat kebakaran tersebut. Menurut ahli ekologi dari University of Sydney menganggarkan bahawa hampir setengah bilion mamalia, burung dan reptilia telah mati sejak kebakaran ini bermula. 


Seorang wanita cuba menyelamatkan binatang Koala

Dan dianggarkan bahawa bilangan haiwan yang terbunuh dalam kebakaran ini adalah lebih kurang 480 juta ekor dan termasuk 8,000 ekor Koala. Ini hanyalah anggar semata-mata kemungkinan ianya lebih dari itu, menurut Sussan Ley, menteri alam sekitar Australia, bilangan haiwan yang terbunuh ini tidak dapat dipastikan sehinggalah kebakaran itu terpadam.





Menurut Geoscience Pemerintah Australia, kebakaran hutan di Australia umumnya dipengaruhi oleh berbagai faktor antara ialah:

1. Jumlah ranting, daun, dan dahan pohon yang jatuh. Semakin banyak, maka semakin besar juga apinya.

2. Kelembapan dahan dan ranting yang jatuh juga memengaruhi. Dahan, daun, dan ranting yang kering lebih cepat terbakar.


3. Kelajuan angin yang kuat membuat api semakin besar.

4. Suhu persekitaran yang tinggi lebih memudahkan proses kebakaran.


Meskipun banyak faktor  yang menyebab kebakaran, tetapi jangan lupa bahwa aktiviti manusia  juga memengaruhi kebakaran ini. Semoga kebakaran di Australia terpadam secepat mungkin, gambar di bawah ini adalah koleksi gambar suasanan kebakaran hutan di negara Australia.


 Ahli bomba sedang berehat setelah penat bertarung dengan api













Ini adalah keadaan sebuah bandar yang dikenali bandar Melbourne, lihat kesan udara kebakaran

Manakala gambar ini diambil semasa kapal terbang melalui kawasan kebakaran 

Kesan kawasan berdekatan, semua jadi merah.






View this post on Instagram

PLEASE SHARE WITH YOUR FOLLOWERS: We MUST each do what we can to help this URGENT crisis in Australia and we salute the brave men and women helping on the ground there, but we can all help too by sharing these powerful photos with our social media followers, using our platforms for good to help raise massive awareness and desperately needed funds for so many amazing charities and organizations working to save their communities and the animals that are dying in record numbers (over 500 million have now been killed – yes over 1/2 BILLION ANIMALS)! . Please share this post with your followers and tag people, celebrities and influencers who need to see it as soon as possible because we must all work together to make this a better planet for humans and animals alike and these poor animals desperately need everyone’s help right now! . Please join us in raising awareness and funds for the great charities like: 👉 @wireswildliferescue 👉 @1300koalaz 👉 @deeppeacetrust 👉 @balubluefoundation 👉 @adelaidekoalarescue 👉 @nswrfs 👉 @redcrossau Video via @thesun Caption via @karmagawa #WildlifePlanet #BushFiresAustralia #SaveOurPlanet #ClimateChangeisReal
A post shared by WildLife Planet (@wildlifeplanet) on
Cancel

Terima Kasih atas comment anda