-->

Gaji Ceo Paling Tinggi Di Dunia (5 Gambar)



Mendapat gaji yang besar menjadi impian pada semua pekerja, tetapi dengan gaji yang besar, tangungjawab pun kena besar. Maka menjadi CEO adalah salah satu caranya. Tidak semua jawatan CEO mempunyai gaji yang tinggi, setiap syarikat menggunakan dasar yang berbeza mengenai gaji pekerja.

Bekerja di syarikat yang terkenal di dunia memperoleh pelbagai kemudahan sokongan yang sangat mencukupi, syarikat seperti ini juga pasti memberi gaji yang besar kepada pekerja, terutama bagi orang yang memainkan peranan penting dalam syarikat.

Gaji yang besar yang mereka perolehi pasti sesuai dengan tanggungjawab mereka terhadap kemajuan dan perkembangan syarikat. Gambar di bawah ini adalah gaji CEO  paling tinggi di dunia yang berkerja di syarikat terkenal dunia. Pengiraan di bawah ini adalah berdasarkan tukaran wang semasa, iaitu 1 dollar = Ringgi Malaysia (RM 4.18)



1. Sundar Pichai


Anda kenal Sundar Pichai? Beliau adalah Ketua Pegawai Eksekutif syarikat Google. Penampilan mudahnya tidak kelihatan seperti seorang CEO yang menerima gaji tinggi setiap bulan. 

Bagi Sundar, beliau menerima gaji sekitar US $ 650 ribu, bersamaan dengan RM 2,717,327.30

Sundar juga telah menerima saham Google yang bernilai AS $ 143 juta atau setaraf dengan RM 597,812,005.76. Sehingga kini, kekayaan lelaki ini dicatatkan tidak kurang daripada AS $ 1.3 bilion dan jumlah ini pastinya akan terus meningkat lagi di masa akan datang.



2. Stephen Schwarzman


Bekerja di syarikat perkhidmatan kewangan yang terkenal di Blackstone Group, Stephen Schwarzman menjadi salah seorang CEO dengan gaji tertinggi. Lelaki ini menerima gaji sebesar AS $ 350 ribu atau dengan RM 1,463,175.99. Gaji ini sememangnya sesuai dengan pendapatan yang dihasilkan oleh syarikat-syarikat yang menumpukan pada perkhidmatan strategi pelaburan , pengurusan aset, dan kredit. 


Bukan hanya bekerja sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, sejak 2017 Stephen juga pernah memegang jawatan sebagai pengerusi strategi dan forum dasar dalam pemerintahan Amerika Syarikat iaitu pentadbiran Presiden Donald Trump. 


3.Evan Spiegel


Snapchat adalah salah satu aplikasi yang paling popular dan digunakan secara meluas, terutamanya oleh golongan muda. Syarikat ini berada di bawah naungan Snap Inc. yang diasaskan oleh Evan Spiegel beberapa tahun lalu. 


Sebagai Ketua Pegawai Eksekutif syarikat ini, Evan menerima gaji hebat sebanyak AS $ 98 ribu iaitu RM 409,689.28. Bukan itu sahaja, Evan Spiegel juga mempunyai kekayaan yang sangat besar, nilainya tidak kurang dari US $ 2.3 bilion.



4. Elon Musk


Elon Musk adalah CEO syarikat Tesla Inc. yang sepenuhnya menumpukan pada pengeluaran kereta elektrik. Dengan kedudukan ini, lelaki ini menerima gaji sebesar AS $ 49,920 atau RM 208,690.70.


Di samping itu, Elon Musk juga mempunyai kekayaan yang besar. Lelaki ini juga membina projek SpaceX, sebuah syarikat angkasa yang akan merealisasikan impiannya untuk menubuhkan jajahannya di planet Marikh.


sumber