-->

Kereta Termahal Di Dunia (8 Gambar)



Setiap manusia di dunia ini pasti ingin memiliki kereta, terutamanya kereta yang mewah. Kereta termahal di dunia biasalah dikeluarkan secara terhad, dan hanya segelintir orang sahaja yang boleh memilikinya.

Kereta mewah bukan hanya sebagai pengangkutan, tetapi karya seni yang menunjukkan kebolehpercayaan seseorang. Maksudnya?  dengan adanya kereta mewah, seseorang itu menunjukkan yang dia mampu menjaga repotasinya dengan baik.

Gambar di bawah ini adalah senarai kereta termahal di dunia,


1. Zenvo ST1 


Zenvo ST1 adalah kereta HyperCar berprestasi tinggi yang dihasilkan oleh syarikat Denmark, Zenvo. Zenvo ST1 dilengkapi dengan spesifikasi enjin V8, dengan kapasiti 7 liter, yang menghasilkan kuasa 1,100 kuasa kuda. 

Kelajuannya boleh mencapai 375 km/jam. Syarikat Denmark Zenvo menghasilkan produk yang sangat hebat dengan menggabungkan 2 sumber kuasa iaitu supercharger dan pengecas turbo. Kereta yang bernilai USD 1.2 juta atau sekitar RM 5,016,073.18 (nilai tukar USD 1 = RM 4.18), dan kereta ini hanya menghasilkan 3 unit sahaja di dunia.



2. Ferrari La Ferrari 


Adalah kereta Hybrid Sports yang dikeluarkan secara terhad, dengan 499 unit sahaja. Kereta ini mempunyai kapasiti 6.3 liter, dilengkapi dengan enjin 161 bhp V12 KERS yang boleh memberikan pecutan yang baik, dan menghasilkan kuasa 1000 kuasa kuda.

Kereta yang bernilai USD 1.4 juta, atau RM 5,852,024.56, memiliki desain elegan dengan body stylist yang akan membuat semua orang kagum dengan Ferrari La Ferarri. Kereta ini boleh mempercepatkan 0 hingga 60 km/jam, kurang dari 3 saat, dan kelajuan maksimum mencapai 217 Km/jam.



3. Pagani Huayra 


Pagani Huayra adalah kereta sport Itali yang dilengkapi dengan enjin turbo V12 berkembar dan mampu menghasilkan 730 kuasa kuda. Kelajuan tertinggi kereta ini adalah 372 km / j, bermakna mencapai kelajuan 60 mph dalam kira-kira 3.2 saat. Kereta ini berharga USD 1.4 Juta sama dengan kereta Ferrari La Ferarri.  Kereta ini juga sangat jarang ditemui di jalan raya, disebabkan pengeluaran yang terhad.


4. W Motors Lykan Hypersport


Anda masih ingat, kereta yang mempunyai peranan utama dalam filem Furious 7, di mana SuperCar Lubnan merempuh 3 pencakar langit Dubai.  Inilah kereta tersebut, yang dikenali sebagai W Motors Lykan Hypersport.

Harga yang ditawarkan adalah USD 3.4 juta atau RM 14,211,947.35, sesuai dengan kondisi kereta di mana kerusi kulit dijahit dengan emas dan lampu LED berlapis berlian.


Kereta ini mempunyai kapasiti 3.7 liter yang dilengkapi dengan turbo berkembar yang menghasilkan 770 kuasa kuda. Kelajuan dari 0 hingga 62 mph diambil masa hanya 2.8 saat, dengan kelajuan tertinggi 240 mph.


5. Lamborghini Veneno


Kereta ini dihasilkan khas untuk ulang tahun ke-50 Lamborghini, dengan nama yang bermaksud "racun" dalam bahasa Itali. Kereta ini sangat luar biasa dari pelbagai sudut pandangan, ada yang mengatakan kereta ini seperti pesawat asing yang meninjau bumi.(dalam bahasa english lah) 

Harga kereta ini boleh mencapai USD 4.5 juta atau RM 18,811,484.57Kereta ini sangat laju dengan disokong oleh enjin V12, dan kapasiti 6.5 liter serta mempunyai kuasa mencapai 740 kuasa kuda. 

Kereta ini mampu mencapai kelajuan 0 hingga 60 mph dalam masa 2.9 saat. Kerana itulah kereta ini hanya terhad kepada 3 unit sahaja yang dihasilkan iaitu warna merah, putih dan hijau seperti bendera Itali. Kereta ini tidak dijual dan hanya memaparkan di muzium Lamborghini sahaja.


6. CCXR Trevita - Koenigsegg


Dan, ini adalah kereta termahal di dunia dengan harga USD 4.8 juta atau RM 20,063,544.18. Kereta yang sangat mahal ini sepenuhnya disalut dengan berlian, dan bukan berlian murah. 

Menurut Pengeluar Sweden cat kereta ini di campur cat serat karbon dengan serbuk berlian, tidak terbayang berapalah harga catnya. Kereta termahal ini dilengkapi dengan enjin V8, dengan kapasiti 4.8 liter yang menghasilkan kuasa mencapai 1,004 kuasa kuda. Kereta ini hanya menghasilkan 3 unit sahaja.

Sumber