-->

Peluang Perniagaan Makanan (8 Gambar)



Zaman sekarang ini kehidupan manusia sudah berubah, peluang perniagaan makan pun semakin meningkat. Lihat lah sekeliling anda, mesti ada saja penjual makanan. Sama ada tetap di satu kawasan atau pun bergerak.

Dengan perubahan ini kita perlu tahu, apa kehendak masyarakat. Antara salah satunya ialah "segera", contohnya dari segi makanan. Masyarakata memilih sesuatu yang boleh dimasak dengan cepat atau menggunakan perkhidmatan penghantaran supaya mereka tidak perlu lagi meninggalkan rumah. 

Jadi apakah peluang perniagaannya? jawabnya makanan beku ianya dianggap lebih praktikal dengan cara memasak dengan mudah dan cepat.


Melihat perubahan gaya hidup masyarakat kini yang cenderung menginginkan sesuatu yang mudah maka makanan beku boleh menjadi peluang untuk anda menjalankan perniagaan. Untuk pengetahuan anda makanan beku mempunyai pelbagai jenis iaitu makanan beku yang dibakar, digoreng atau pun direbus. 

Sekiranya dilakukan dengan serius, perniagaan makanan beku boleh menjana keuntungan yang sangat besar. Menjadi penjual semula atau dikenali sebagai reseller bagi makanan beku, boleh menjadi pilihan yang tepat untuk anda yang baru memulakan perniagaan.


Reseller bermaksud Penjual semula syarikat atau individu yang membeli barangan atau perkhidmatan dengan niat menjualnya daripada memakan atau menggunakannya. Ini biasanya dilakukan untuk keuntungan.


Memulakan Perniagaan Penjual Makanan Beku


Bagi anda yang berminat untuk memulakan perniagaan reseller makanan beku , terdapat beberapa perkara yang perlu diperhatikan. Perkara penting yang perlu anda pertimbangkan ialah :

1. Tentukan Produk Yang Ingin Dijual

Perkara pertama yang mesti anda tentukan ialah jenis produk yang anda ingin jual. Makanan beku mempunyai pelbagai variasi, seperti, sosis, nugget, daging dan banyak lagi. 

2. Menyediakan Modal

Selepas menentukan produk yang anda ingin jual, langkah seterusnya adalah menyediakan modal. Modal ini merupakan alat menyokong perniagaan makanan beku anda seperti alat pembeku, alat pembungkusan anti-udara dan lain-lain.  Dan sekirannya anda ingin menjadi penjual semula , anda tidak perlu menyediakan pembungkusan anti-udara. Sebabnya penjual semula adalah sesuai untuk anda dan ianya tidak mempunyai modal yang besar.


3. Strategi Pemasaran

Langkah seterusnya anda perlu merancang bagaimana produk anda  dipasarkan, sama ada melalui mulut ke mulut atau pun melalui media sosial atau ke dua-duanya sekali. Tetapi dengan teknologi zaman sekarang ini, pemasaran dengan media sosial akan lebih memberi kesan dan mudah. 

Makanan beku mempunyai kelebihan untuk dapat menampung lebih daripada satu hari supaya anda boleh menyasarkan pelanggan di luar bandar. Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna pemasaran konvensional tidak dilakukan sama sekali. Kedua-dua kaedah pemasaran ini boleh dilakukan bersama untuk meningkatkan kemungkinan produk anda akan lebih dikenali oleh orang ramai.

Walaupun mempunyai peluang yang besar dan kelihatan mudah, anda masih perlu bekerja keras dan konsistensi dalam menjalankan perniagaan.

Mengekalkan semangat menjalankan perniagaan sangat penting. Selagi semangat anda dikekalkan, semua halangan dalam melakukan perniagaan akan diatasi dan tidak mudah untuk memecahkan semangat perjuangan anda.

Idea & Peluang Perniagaan Makanan Beku


1. Produk Unggas - Produk unggas adalah makanan beku yang paling popular yang dibeli oleh orang ramai. Perniagaan ini melibatkan penjualan ayam, ayam belanda, sayap ayam, fillet, ayam ayam dan lain-lain produk ayam.


2. Makanan laut - Makanan laut kebanyakannya digunakan oleh restoran dan hotel untuk menyediakan masakan benua.


3. Kentang- Kentang pra-cincang juga biasa dalam industri makanan beku. Perniagaan ini sangat mudah dimulakan. Apa yang anda perlukan ialah membeli alat pemotong kentang industri, membeli beberapa kentang segar, beberapa bahan pembungkusan dan pengawet.


4. Juice Buah - Anda juga boleh menghasilkan duit dari menghasilkan dan menjual jus buah semulajadi yang segar 100% .


5. Sayuran - Satu lagi idea perniagaan dalam industri makanan beku adalah membuat dan menjual sayur-sayuran campuran seperti wortel, kacang hijau, jagung manis, brokoli, bayam dan lain-lain. Sayur-sayuran pra-campuran sangat mudah dimasak.

sumber