-->

Masalah Jerawat (9 Gambar)



Anda mempunyai masalah jerawat? sebelum itu, apa itu jerawat? ya jerawat itu sesuatu yang melekat di muka anda. Sebenarnya Jerawat adalah masalah kulit yang ada di muka anda, dan ianya boleh menyebabkan ketidakselesaan dan mengurangkan keyakinan diri anda.


Jerawat juga sebenarnya akan hilang dengan sendirinya pada beberapa hari atau minggu. Tetapi untuk membantu mempercepat proses, terdapat beberapa cara yang anda boleh cuba.

Antaranya cara untuk mengatasi jerawat adalah penjagaan kulit jerawat semulajadi. Kenapa tak guna produk yang lain, yang khas untuk menghilangkan jerawat? ini kan jimat, mudah dan senang.
            
Ok, salah satu cara untuk mengatasi jerawat adalah melakukan rawatan wajah secara semulajadi. Berikut adalah cara untuk mengatasi jerawat yang  anda boleh ikuti:


1. Kubus ais



Ais boleh membantu mengurangkan keradangan jerawat. Caranya, iaitu dengan membungkus ais dengan kain bersih dan letakkan pada kulit yang ada jerawat selama satu minit. Kaedah ini akan mengurangkan kemerahan dan bengkak pada jerawat tersebut.


2. Telur putih



Putih telur bukan sahaja membantu mengurangkan keradangan dalam jerawat, tetapi juga dapat menegangkan kulit dan mengawal pengeluaran minyak dari kulit. Untuk menggunakan putih telur anda hanya memakai telur putih ke kawasan yang ada jerawat, kemudian biarkan selama 10 minit dan selepas itu bilas dengan air.


3. Madu



Cara seterusnya untuk menghilangkan jerawat secara semulajadi adalah dengan menggunakan madu sebagai topeng atau mask. Kelebihan madu adalah ianya boleh mengekalkan bakteria yang baik pada kulit, dan pada masa yang sama mempercepat proses penyembuhan jerawat.

Untuk menggunakan madu sebagai topeng, campurkan 3 sudu madu dengan satu sudu kayu manis. Kemudian masukkannya ke dalam ketuhar gelombang mikro selama 30 saat dan biarkan ia  seketika. Pastikan ia tidak terlalu panas, dan sapukan ke muka anda dengan rata. Biarkan selama 10 minit, kemudian bilas dengan air.


4. Timun



Kenapa timun? antara kelebihan timun adalah ianya boleh membantu mengurangkan bengkak, radang jerawat, dan memberikan kesan yang baik pada kulit muka anda.

Dalam usaha untuk mengatasi masalah kulit jerawat, anda juga perlu meningkatkan gaya hidup anda dengan mengamalkan diet yang sihat, berehat secukupnya, bersenam secara teratur, dan mengelakkan tekaan pada diri anda.


Selain cara di atas, anda juga boleh menggunakan cara menghilangkan jerawat di muka seperti di bawah ini, iaitu :


1. Cuci muka anda dengan kerap



Untuk menghilangkan jerawat secara semulajadi, anda digalakan untuk membersihkan muka anda dengan menggunakan sabun lembut secara berkala. Iaitu dengan mencuci muka anda dua kali sehari, dan jangan lupa membersihkan muka anda selepas menggunakan makeup dan bersenam.


2. Sapukan toner ke muka



Selepas mencuci muka anda, anda boleh menggunakan toner untuk kulit muka. Apa itu toner? Toner ini dikenali sebagai produk penjagaan kulit yang berfungsi untuk menghilangkan kekotoran dan sisa dari kulit wajah anda. Toner ini , juga dikenali sebagai  penjernih atau pencuci muka, dan bukan sahaja untuk membersihkan kulit, tetapi juga mempunyai pelbagai fungsi lain untuk kesihatan kulit.

Toner boleh membantu membersihkan kotoran dan bahagia makeup yang masih melekat pada muka. Selain itu, toner juga membantu memulihkan pH kulit wajah, mencegah kulit kering, dan mengurangkan pengeluaran minyak. Ini akan membantu mengatasi masalah kulit.


3. Sapukan pelembap ke muka



Langkah seterusnya yang perlu anda dilakukan adalah dengan menjaga kulit wajah dalam keadaan lembap, dan salah satunya dengan menggunakan pelembap. Keadaan muka yang lembap akan menghalang peningkatan pengeluaran minyak. 

4. Gunakan pelindung matahari



Selepas menggunakan pelembap, jangan lupa menggunakan  pelindung matahari. Pelindung Matahari adalah salah satu kulit pelindung dari kesan cahaya matahari. Cahaya matahari adalah baik untuk kesihatan kerana ia boleh merangsang badan untuk menghasilkan vitamin D. 

Tetapi sebaliknya, jika terdedah kepada cahaya matahari yang terlalu lama dan tanpa perlindungan, boleh mengakibatkan, ia menjadi lebih buruk terutamanya warna dan kesihatan kulit anda. Ini kerana sesetengah orang, pendedahan cahaya matahari boleh memburukkan jerawat.




Sumber

Cancel

Terima Kasih atas comment anda